Οι δικτάτορες τους παρελθόντος θα ήταν εκστασιασμένοι αν είχαν στη διάθεση τους όσα γνωρίζουν για εμάς οι δημοκράτες ηγέτες του παρόντος μέσα από την καθημερινή χρήση των Social Media.

Η γνώση είναι δύναμη. Και αυτή η δύναμη μπορεί να χρησιμοποιηθεί όπως κάθε εργαλείο για καλό και για κακό. Σήμερα, βρίσκεται σε εξέλιξη μία έρευνα [1] στις Η.Π.Α. σχετικά με την χρήση δεδομένων προφίλ 50 εκατομμυρίων χρηστών του Facebook, από την Βρετανική εταιρία Cambridge Analytica, ώστε να δημιουργηθούν οι κατάλληλες στοχευμένες διαφημίσεις και να κινητοποιήσουν ψηφοφόρους υπέρ συγκεκριμένων υποψηφίων, κατά την διάρκεια των προκριματικών και προεδρικών εκλογών του 2016.

Μέσα από την ανάλυση δεδομένων όπως το ιστορικό ψήφων, την καταναλωτική συμπεριφορά, μέχρι το είδος του αυτοκινήτου που οδηγούν [3] δημιούργησαν ψυχογραφήματα [2] που τους επέτρεψαν να επηρεάσουν αποτελεσματικά μέσα από μηνύματα ειδικά κατασκευασμένα για αυτούς. Αυτή η διαδικασία πάει πολύ πέρα από την απλή χρήση δημογραφικών και γεωγραφικών δεδομένων. Χρησιμοποιεί το υποσυνείδητο του στόχου για να περάσει το μήνυμά της, εν αγνοία του.

Όπως όμως γράψαμε ήδη, η γνώση είναι δύναμη. Και αυτό ισχύει και για τους πολίτες. Αν γνωρίζετε ότι όσα δεδομένα δίνετε ελεύθερα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να σας επηρεάσουν και πως, έχετε καλύτερο έλεγχο πάνω σε αυτά. Επιπλέον η γνώση ότι εργαλεία που παρέχονται, όπως περιορισμός της εμφάνισής τους, ή η διαδικασία αφαίρεσης, σας δίνει ένα παραπάνω πλεονέκτημα. Αρκετές διαφημίσεις μπορούν επίσης να αποκλειστούν με κάποιο εργαλείο όπως το Adblock.

Η εμπορική αξία των υπηρεσιών κοινωνικών δικτύων είναι τα δεδομένα που παρέχουν στους διαφημιζόμενους πελάτες τους. Η πτώση της αξίας μετοχών της Facebook μετά την γνωστοποίηση της έρευνας είναι τουλάχιστον ειρωνεία, καθώς η αξία βασίζεται ακριβώς πάνω στην ύπαρξη και χρήση αυτών των δεδομένων. Το πρόβλημα εδώ ήταν φυσικά η κλίμακα και πως αυτή έγινε εφικτή και πέρασε τους ελέγχους της Facebook.

Η Cambridge Analytica ξόδεψε περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια [4] για να συλλέξει τα δεδομένα και να τα αναλύσει. Η δουλειά που έκανε σε συνεργασία με το εκλογικό σύστημα των Η.Π.Α. πιθανό να έδωσε την νίκη στον σημερινό της πρόεδρο. Υπάρχουν επίσης υποψίες ότι χρησιμοποιήθηκε και στο δημοψήφισμα στην Μεγάλη Βρετανία για την έξοδό της από την Ευρωπαϊκή Ένωση [5].  Η ίδια η εταιρία αρνείται ότι έκανε κάτι παράνομο και λέει ότι δεν χρησιμοποίησε ψυχογραφήματα για τις προεδρικές εκλογές στις Η.Π.Α., όμως το case study [3] της, λέει το ακριβώς ανάποδο.

Οι δικτάτορες τους παρελθόντος θα ήταν εκστασιασμένοι αν είχαν στη διάθεση τους όσα γνωρίζουν για εμάς οι δημοκράτες ηγέτες του παρόντος μέσα από την καθημερινή χρήση των Social Media. Το ξέρουμε ότι το γράψαμε στην αρχή, αλλά σίγουρα αξίζει να επαναληφθεί και να αφομοιωθεί.

Πηγές:

[1] http://www.bbc.com/news/technology-43465968
[2] https://www.theguardian.com/uk-news/2018/mar/19/cambridge-analytica-execs-boast-dirty-tricks-honey-traps-elections
[3] https://ca-political.com/casestudies/casestudydonaldjtrumpforpresident2016
[4] https://www.youtube.com/watch?v=Q91nvbJSmS4
[5] https://www.youtube.com/watch?v=2Nmygv6s1dA

Κατηγορίες: PrivacyΓενικά

0 σχόλια

Αφήστε μια απάντηση

Σύμβολο κράτησης θέσης avatar

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *