Δασοπροστασία:

Κάθε χρόνο, χιλιάδες στρέμματα δασικής έκτασης καίγονται, είτε από φυσικά αίτια, είτε από εμπρησμούς. Η προετοιμασία που γίνεται πριν την αντιπυρική περίοδο έχει αποδειχθεί ανεπαρκής. Το κόστος δε των πυρκαγιών αυτών είναι μεγαλύτερο από οποιοδήποτε κόστος αντιμετώπισης του προβλήματος.

Η λύση:

1) Αξιοποίηση του πορίσματος Goldammer.
2) Άμεση επίσπευση της ολοκλήρωσης των δασικών χαρτών και του Εθνικού Κτηματολογίου με παράκαμψη των παραγόντων εκείνων – όσο ισχυροί κι αν εμφανίζονται – που δολίως επιθυμούν και ως τώρα επιτυγχάνουν τη διατήρηση καθεστώτος ασάφειας ως προς την κυριότητα και το χαρακτηρισμό της κάθε έκτασης. Αυστηρότατες πειθαρχικές και ποινικές διώξεις σε δημόσιους λειτουργούς που παρεμποδίζουν το έργο, ακόμη κι αν είναι ανώτατοι δικαστικοί. Αντίστοιχης αυστηρότητας πρέπει να είναι η αντιμετώπιση και Υπουργών που παρεμποδίζουν αυτό το κρίσιμο έργο.
3) Ανασύσταση της Δασοπυροσβεστικής και υπαγωγή της στη Δασική Υπηρεσία, με πλήρη ανάκληση της ολέθριας πολιτικής που ακολουθήθηκε από το 1998, όταν η «εκσυγχρονιστική» κυβέρνηση του «ηθικού» Κωνσταντίνου Σημίτη αχρήστευσε τη Δασική Υπηρεσία.
4) Ενίσχυση της Δασικής Υπηρεσίας με τις αρμοδιότητες που είχε πριν το 1998 και στελέχωσή της με το κατάλληλο επιστημονικό κ.α. προσωπικό.
5) Δημιουργία κατά τόπους κλιμακίων Δασεργατών, οι οποίοι θα είναι επιφορτισμένοι με την περισυλλογή και απομάκρυνση της επικίνδυνης δασικής βιομάζας (π.χ. πευκοβελόνες, ξερόκλαδα).
6) Συντονισμός και με τοπικούς φορείς (Δήμο, Περιφέρεια, ιδιώτες εργολάβους) για τη δημιουργία και διατήρηση επαρκών αντιπυρικών ζωνών.
7) Σύνδεση των δασών με την τοπική οικονομία μέσω της ελεγχόμενης, συντονιζόμενης από τη Δασική Υπηρεσία, υλοτόμησης και της αξιοποίησης της ξυλείας και της δασικής βιομάζας στην παραγωγή σχετικών προϊόντων και στην παροχή χρήσιμων υλικών (π.χ. καυσόξυλα, προσάναμμα) σε άπορους κατοίκους.
8) Χρηματοδότηση των Δήμων που βρίσκονται κοντά σε δασικές εκτάσεις για τη δημιουργία ομάδων για την 24ωρη επιτήρηση των δασών, ιδίως κατά την αντιπυρική περίοδο.
9) Ανάπτυξη επίγειων και υπέργειων μέσων επιτήρησης δασικών εκτάσεων για τη μείωση του χρόνου εντοπισμού πυρκαγιών, ώστε αυτές να αντιμετωπιστούν έγκαιρα, πριν πάρουν διαστάσεις. Υπάρχουν σύγχρονες τεχνολογίες που μπορούν να βοηθήσουν, π.χ. drones.
10) Άμεση ενίσχυση της Πυροσβεστικής και της προς ανασύσταση Δασοπυροσβεστικής με το απαραίτητο μόνιμο και άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό. Εξοπλισμός των σωμάτων αυτών με σύγχρονα μέσα και υπογραφή συμβάσεων συντήρησής τους.
11) Άμεση ανακατασκευή και αναβάθμιση των απαρχαιωμένων CL-215 στο πρότυπο CL-215T με προσθήκη του πακέτου ηλεκτρονικών EFIS, ώστε να έρθουν κοντά στα πρότυπα του CL-415EAF. Συντήρηση των εναπομεινάντων CL-415 και αναβάθμισή τους στο επίπεδο CL-415EAF και δρομολόγηση προμήθειας DHC-515. Προμήθεια προσομοιωτή πτήσεως για την εκπαίδευση των πληρωμάτων σε όλα τα πρότυπα. Δρομολόγηση της προμήθειας ικανού αριθμού μονοθέσιων πυροσβεστικών Air Tractor AT-802 για διασπορά σε όλη την επικράτεια με σκοπό την έγκαιρη επέμβαση για την κατάσβεση πυρκαγιών.
12) Εξοπλισμός και πιστοποίηση όλων των δικινητήριων μεταγωγικών ελικοπτέρων των Ενόπλων Δυνάμεων (Bell 205, AB-212, NH90, CH-47 Chinook, Super Puma) για χρήση στο έργο της δασοπυρόσβεσης, με ενδεχόμενη παραχώρηση στην Πολιτική Προστασία ορισμένων εξ αυτών που η ένταξή τους στο στόλο αποδείχθηκε προβληματική ή δεν έχουν πλέον επιχειρησιακό ενδιαφέρον ως στρατιωτικά.
13) Τη μετατροπή του ΟΦΥΠΕΚΑ σε οργανισμό καθαρά συντονιστικού χαρακτήρα, μεταξύ των φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών.
14) Την επανεγκαθίδρυση των φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών ως τους κατ’εξοχήν αρμόδιους, αυτόνομους και αυτοτελείς φορείς που θα αποφασίζουν για την οποιαδήποτε ενέργεια στις περιοχές της αρμοδιότητάς τους.
15) Την περαιτέρω στελέχωση των φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών με μόνιμο προσωπικό και με σκοπό την ποιοτικότερη επικοινωνία με τα τοπικά δασαρχεία, την πυροσβεστική υπηρεσία των περιοχών, και τους δήμους.
16) Την ενίσχυση συμμετοχής των πολιτών στα κέντρα λήψης των αποφάσεων σε θέματα που άπτονται του φυσικού περιβάλλοντος των περιοχών δραστηριοποίησής τους, και στις από κοινού διαδικασίες των δημοτικών αρχών και των φορέων διαχείρισης προστατευόμενων περιοχών.
17) Την κατάργηση του ν. περί εκσυγχρονισμού της περιβαλλοντικής νομοθεσίας του 2020, του Κ. Χατζηδάκη και της κυβέρνησης της ΝΔ.